NOS - wtrysk podtlenku azotu |
|
NOS - wtrysk podtlenku azotuN2O to wzór chemiczny podtlenku azotu, mówiący nam o tym, że jego jedna cząsteczka składa się z 2 atomów azotu i 1 atomu tlenu. Największym producentem systemów wtrysku podtlenku azotu do silników jest firma Holley, do której należy marka " Nitrous Oxide Systems", dla tego też popularnie na wtrysk podtlenku azotu mówi się NOS. N2O był potem stosowany przez kierowców rajdowych, jednakże NASCAR zabronił takich praktyk. Tak jak na samym początku - i w dzisiejszych czasach NOS zwiększa moc silnika. Jest stosowany w tym celu obok większych i mocniejszych gaźników, sportowych układów wydechowych czy turbosprężarek. Używanie systemu wtrysku podtlenku azotu najbardziej destrukcyjnie wpływa jednak na silnik - zwłaszcza jeśli układ nie jest właściwie zamontowany i używany. Badania organoleptyczne N2O pozwalają przekonać się o słodkim smaku i zapachu tego bezbarwnego i nie palnego gazu. Jego drugie imię to gaz rozweselający, ponieważ wdychany w niewielkich ilościach powoduje histeryczne napady śmiechu, w większych ilościach "rozwesela na śmierć". Rozpad N2O na O i N następuje w temperaturze 1880C. Podtlenek azotu reaguje od razu, po zassaniu do komory spalania pod dużym ciśnieniem. Daje więc krótki efekt wzrostu mocy podobnie jak w "turbo", dzięki temu, że zawiera 36% tlenu. Powietrze atmosferyczne, z którego w zwykłym silniku powstaje mieszanka paliwowo-powietrzna zawiera dla przypomnienia jedynie około 21%. Podtlenek azotu jest również o połowę gęstszy od powietrza. Dla tego też 1m3 N2O zawiera 2,3 razy więcej tlenu niż powietrze. Łącząc więc wtrysk podtlenku azotu z większą dawką paliwa, otrzymuje się większą moc silnika, ponieważ można w cylindrach uzyskiwać większe ciśnienie w trakcie spalania końcowej mieszanki. Każdy silnik wymaga opóźnienia zapłonu podczas wtrysku N2O, ponieważ zbytni wzrost ciśnienia może spowodować wybuch silnika. Wysokie ciśnienia w cylindrach w źle zamontowanym systemie będą prędzej czy później powodować awarie uszczelek pod głowicą lub pierścieni i tłoków.
|